Moedertaalmethode

Suzuki - methode

Shinichi Suzuki

Shinichi Suzuki, geboren in 1898 te Nagoya (Japan), is de zoon van de stichter van de grootste vioolfabriek ter wereld. Hij leerde zichzelf prachtig viool spelen door heel veel te luisteren en te proberen.

Hij ging verder studeren in Duitsland bij de wereldberoemde violist Karl Klingler. 

Terug in Japan begon hij na te denken over een onderwijsmethode. Hij was ervan overtuigd dat iedereen viool kon leren spelen, ongeacht leeftijd, afkomst,...

Vanaf 1945 ontwikkelt hij een nieuwe onderwijsmethode: de MOEDERTAALMETHODE.

Duizenden kinderen leren viool en andere instrumenten spelen dankzij zijn methode. 

Hij stierf op 26 januari 1998.


Moedertaalmethode

Hoe kan het dat elk kind zijn moedertaal zo vlot kan spreken? Beter dan een volwassene die de taal pas later leert spreken?

Deze vraag boeide Shinichi Suzuki mateloos. Het antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig.

Ieder kind is bekwaam om op zeer jonge leeftijd de moedertaal te spreken, door naar de ouders te luisteren en hen te imiteren. Ouders moedigen op hun beurt de kinderen aan bij elke kleine vordering.

Door op een identieke manier een muzikale omgeving te creëren, ontwikkelt het kind zijn muzikaal talent. Zo kan ieder kind op zeer jonge leeftijd een instrument bespelen. Door te luisteren naar eenvoudige liedjes leren de kinderen op het gehoor deze muziek te spelen.

Zo leert elk kind in zijn eigen tempo, spelenderwijs en in een stimulerende omgeving de universele muziektaal. Wanneer de ouders dan nog deelnemen aan het proces door zelf de lessen bij te wonen en door zelf ook een instrument te leren spelen, wordt het aanleren van een instrument voor elk kind een bijzonder prettige en uitdagende ervaring.

Er zijn enkele belangrijke pijlers in de moedertaalmethode:

- Iedereen kan het! 

- Je begint zo vroeg mogelijk

- De omgeving is heel belangrijk en kan het leerproces sterk beïnvloeden

- Je moedigt als ouder je kind aan zoveel je kan

- Je oefent de ontwikkeling van de vaardigheid zo vaak mogelijk en zeer regelmatig

- je volgt individuele vioolles maar ook groepslessen. In de groepslessen speel je de liedjes die je al kent, samen met andere leerlingen van jouw niveau. 

Tientallen jaren ervaring met deze benaderingswijze bewijzen dat kinderen zelfs tot professioneel niveau kunnen leren musiceren indien ze voldoende training en aanmoediging krijgen. Hiervoor is geen uitzonderlijke begaafdheid nodig, wel een uitzonderlijke werkwijze van ouders en leerkrachten, gepaard met een grote liefde voor elk kind. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin